Exchange on-premise vs. Office 365

24 oktober, 2019
dotxs

Welke mailserver gebruikt je? Heb je het in eigen beheer (Exchange on-premise) of wordt de mailserver gehost in de cloud (bijvoorbeeld middels Office 365)? Twijfel je aan wat de beste keuze voor je organisatie is? In dit tweede deel van onze blogreeks over Office 365 zetten we de verschillen tussen Exchange on-premise en Office 365-mail voor je op een rijtje.

Exchange on-premise vs. Office 365

Opslag van data

Het grootste verschil is eigenlijk al genoemd: de locatie waar je data wordt opgeslagen. Worden eigen mailservers gebruikt? Dan wordt de data altijd op deze eigen servers opgeslagen. Voor sommige bedrijven is dit een ideale oplossing, omdat zij bijvoorbeeld te maken hebben met specifieke wet- en regelgeving.
Kies je voor Office 365-mail, dan worden de mailservers gehost in de cloud.

Onderhoud

Gebruik je een Exchange on-premise oplossing, dan dien je zelf het onderhoud te regelen. Dat betekent dat je zelf de updates installeert en aanpassingen doet. Uiteraard kan je ervoor kiezen uw (het updaten van) hard- en software uit te besteden.
Maak je gebruik van Office 365-mail, dan worden updates en upgrades automatisch gedaan. Hierdoor beschik je altijd over de meest recente versie. Maar let op: bij koppelingen met andere software kan dit conflicten opleveren.

Kosten

Wanneer we kijken naar de aanschafkosten, lijkt de Exchange on-premise er beter vanaf te komen. Je betaalt eenmalig de kosten voor de licentie, terwijl je bij Office 365-mail iedere maand betaalt. Bij Office 365 krijg je daar tevens de Office tools (o.a. Word en Excel) bij geleverd.
Bij de on-premise oplossing dien je echter te ook denken aan de kosten van het onderhoud van je hardware. Want, de hardware ware de Exchange oplossing op geïnstalleerd staat, dient eens in de zoveel jaar te worden vervangen.
En, na verloop van tijd, afhankelijk van het beleid, zal een nieuwere versie van de Exchange software weer aangeschaft dienen worden. Deze IT-kosten zijn er niet wanneer de mailservers in de cloud worden gehost.

Bescherming en back-ups

Wat er ook gebeurt, als je hebt gekozen voor een Exchange on-premise oplossing, dan dien je zelf actie te ondernemen bij problemen. Daarom dien je proactief je netwerk, de systemen en de platformen te beschermen tegen mogelijke bedreigingen. Dit kan betekenen dat je hiervoor professionals in moet huren. Let daarbij goed op wat er gebeurt als er zich wél een ramp voordoet. Is er een goed herstelplan en worden er back-ups gemaakt en met welke interval?
Bij Office 365 is dit risico minder. Je data wordt namelijk opgeslagen in de cloud, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je data verliest.

Maar welke optie is nu het beste?

Het antwoord op bovenstaande vraag is niet te geven. Wat het beste bij je past is namelijk afhankelijk van de dagelijkse processen in het bedrijf. Bij dotXS kijken we altijd naar de wensen en eisen en zoeken we samen naar de beste oplossing. Of dit nu Office 365, een on-premise of een e-mailoplossing bij ons in de cloud is, dat maakt niet uit. Je kunt altijd bij ons terecht voor een eerlijk advies en een goede dienstverlening. Neem contact met ons op.

BLOGREEKS OVER OFFICE 365

Dit blog is onderdeel van onze reeks over Office 365. Eerder verscheen al het blog over de vraag waarom u voor Office 365 zou kiezen.

In komende blogs gaan we dieper in op de verschillende abonnementen en diverse diensten en programma’s, zoals Sharepoint en Skype voor Bedrijven.
Meer informatie? Neem contact op!

Terug naar overzicht